86 29 14 65 .......SMS: 22 54 10 50

Akupunktur mod søvnløshed

Søvnforstyrrelser er noget, som mange danskere desværre døjer med. Heldigvis kan du komme problemet til livs ved brug af akupunktur mod søvnløshed.

Med søvnforstyrrelse menes der enten:

  • Vanskelighed med at falde i søvn
  • Problemer med at opretholde søvn, eller
  • Oplevelse af ikke at være udhvilet efter søvn

Hvis du ønsker at få din søvn tilbage, kan du med stor fordel overveje brug af akupunktur mod søvnløshed – og det kan vi hjælpe dig med.

Stor erfaring med akupunktur mod søvnløshed
Hvis du ønsker at komme søvnløshed til livs, er der ingen tvivl om, at akupunktur mod søvnløshed kan være en god og meget effektiv løsning. Hvis du gerne vil høre mere om mulighederne for at få akupunktur mod søvnløshed gennem Aku-Zonen, er du meget velkommen til at kontakte os på 86 29 14 65 for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med en effektiv akupunkturbehandling i Århus.

Hvad er årsagen til søvnløshed?
Det er almindeligt at skelne mellem to typer søvnforstyrrelse; såkaldt primær- og sekundær søvnforstyrrelse.

Med primær søvnforstyrrelse menes søvngener, hvor årsagen er ukendt. Dvs. at det hverken er fysisk – eller psykisk sygdom, som er årsagen. Man kan heller ikke påvise årsag i omgivelserne.

Sekundær søvnforstyrrelse skyldes enten sygdom eller sociale årsager. Sekundære søvnlidelser er de mest almindelige. Mange sygdomme kan medføre vedvarende søvnbesvær. Det kan bl.a. skyldes depression, angst og urolige ben (restless legs).

Eksempler på årsager til søvnløshed
Hjerte eller lungesygdom kan medføre vejrtrækningsbesvær om natten. Smertetilstande kan holde dig vågen. Tæthed i næsen, f.eks. polypper i næsen, kan give vejrtræningsbesvær og opvågning. Listen over årsager er lang.

Meget medicin kan som bivirkning medføre søvnproblemer. Sociale årsager kan være støj eller larm, skifteholdsarbejde, stress/belastning og uregelmæssig døgnrytme.

Ved primær søvnforstyrrelse findes ingen årsag. Søvnforstyrrelsen vil ofte være udløst af en eller anden belastning, men varer ved efter at problemet er løst.

Hvordan behandles søvnløshed?
Det er vigtigt at huske på, at søvnløshed er en normal tilstand i mange sammenhænge. Ved stress og bekymringer, ved forbigående sygdom, ved brud på døgnrytme osv. oplever mange “vågenætter”. Selv om dette er generende og til tider udmattende, er det ikke farligt. Oftest vil en sådan forstyrrelse nemlig gå over efter få dage. Men nogle gange bliver søvnløshed et længerevarende problem og man får behov for hjælp. Behandlingen kan inddeles i ikke-medicinsk eller medicinsk behandling.

Eksperter er ikke i tvivl om, at den ikke-medicinske behandling er den bedste. Forskning viser god effekt af korttidsbehandling – både uden medicin og med medicin. Ved langtidsopfølgning af patienter over år viser det sig, at virkningen af den ikke-medicinske behandling holder sig, mens virkningen af tabletbehandling forsvinder.

Ikke-medicinsk behandling – akupunktur
Den ikke-medicinske behandling består i første række af søvnbegrænsning, stimuluskontrol og lysbehandling. Alle behandlingsformerne kan bruges sammen eller hver for sig. Desuden har akupunktur en god virkning mod søvnproblemer – især de stressrelaterede søvnproblemer.

Fysisk aktivitet, træning
Fysisk træning bedrer søvnen og har i nogle studier vist at være lige så effektiv behandling som sovemedicin. Givet de andre fordele, som følger med træning, kan det således anbefales til personer med søvnbesvær.

Søvnbegrænsning
Målet er, at man kun skal ligge i sengen, når man sover eller har sex. Sover du ikke mere end 5 timer, skal du kun ligge 5 timer i sengen. På den måde bygges et søvnunderskud op. Du vil opleve, at du sover længere og længere. Dermed øges den tid, du ligger i sengen. Behandlingen kan virke streng og krævende, men den har vist sig at være den bedste behandling.

Søvnstimulation
Stimuluskontrol er en behandling, som sigter på at (gen)oprette en positiv sammenhæng mellem seng og søvn. Søvnløshed bliver ofte en ond cirkel. Når sengetid nærmer sig, bliver du urolig, fordi du gruer for at komme til at ligge vågen. Denne uro bidrager til at holde dig vågen.

For at bryde denne cirkel skal du ændre vaner og følge disse anbefalinger:

  • Gå kun til sengs, når du er søvnig.
  • Brug ikke sengen til andet end søvn (evt. sex er tilladt)
  • Hvis du ikke sover inden 15-20 minutter, forlad soveværelset. Gå først tilbage til sengen, når du er søvnig. Når du er oppe og ude af soveværelset, bør du undgå stærkt lys, hvis det er muligt. Du bør heller ikke udføre aktiviteter, som kræver stort anstrengelse eller engagement.
  • Gentag denne procedure så ofte som nødvendigt, indtil søvnen kommer i løbet af 15-20 minutter efter, at du har lagt dig i sengen.
  • Stå op til samme tid hver dag, uanset hvor lidt du har sovet.
  • Sov ikke om dagen eller andre steder end i sengen. Næsten alle oplever en periode med nedsat søvn de første dage. Men hvis man kommer igennem med planen, kan dette give varig gevinst.

HAR DU SPØRGSMÅL, ER DU VELKOMMEN TIL AT SKRIVE EN BESKED TIL OS VIA KONTAKTFORMULAR ELLER PÅ VORES FACEBOOK SIDE

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Ønsker du en opringning? Husk dit telefonnummer

Din besked

Ønsker du nyhedsbrev?
JaNej

Kontrolspørgsmål (Anti-spam)